יום שלישי, 10 באוגוסט 2010

עוד חמישה ימים

אז אנחנו יוצאים לדרך בעוד חמישה ימים.
מה על הפרק? שימור אתרים!
עם מי נתחיל? תקראו עד הסוף ותבינו.


כמה מילים לתזכורת והבהרה:
נווה צדק שהוקמה בשנת 1887 הכילה 8 שכונות שונות שהיום קשה להבדיל ביניהן. אחת השכונות, השניה להבנות, היתה נווה שלום שהוקמה ב 1890. בתי השכונה יועדו ליהודים מהמעמד הנמוך, ולכן רוב בתי השכונה היו בתים צנועי מידות, צפופים ופשוטים. בהרבה מהמקרים, מי שעלו לארץ ובנו בתים, היו אנשים עמידים שהעבירו את בתיהם לידי בתי כנסת או ישיבות, בתי מדרש, כוללים ושאר שימושים דתיים שהיה בהם צורך באותם הימים. אחד הבתים הללו הוא בית מספר 7 ברחוב שנקרא היום חברת ש"ס, ובעבר היה שייך למשפחת קראפט, אשר הורישה אותו לחברת המשניות של הרב זאב וולף גרינוואלד, ולשימושה עד נצח נצחים, לעולמי עד. 
במהלך שנות השמונים שכונת נווה צדק הפכה שכונת מצוקה איומה. עזובה, פשע, פלישות למבנים ועוד ועוד. אל בית השמש פלשו גורמים עבריינים, וגם אל בית הכנסת הצמוד (בתים מספר 5 ו 7 ברחוב).
במקביל החל להבנות מעבר לרחוב המרד פרוייקט מנשיה הגדול ורבים ממבני נווה שלום נרהסו לטובת מגרשי החניה האדירים שעל הרחוב, כפי שאירע לבתים מספר 2, 1.
האדם אשר פלש לבית הכנסת מת בנסיבות מסתוריות, לא טבעיות ככל הנראה, כפי שאירע גם לזוג הקשישים שהתגוררו בבית מספר 3 ואשר שימשו שנים ארוכות את בית הכנסת.


בשל אי הפעילות של המקום במשך השנים הארוכות שבין סוף שנות השמונים ועד 2006, פנה חוני (איצקוביץ') המעגל אל הרבנות וההקדש בבקשה לעזרה בשיקום ושימור המקום. בפנייתו זו הציג בפניהם את כל המסמכים ההיסטוריים המוכיחים שהבית שימש בית כנסת שנים ארוכות, והועבר לרשות הרב גרינואלד על מנת שימשיך וישמש ככזה לנצח נצחים.
לצערנו בהקדש הוחלט לפרש את המושג "נצח נצחים" כמושג זמני בלבד, ורק כל עוד הבית אכן משמש כבית כנסת הוא בעיניהם מועמד לשימור. חילוקי הדעות הגיעו אל בתי המשפט, ובהם בשל חוסר צדק כלכלי, הצליחו נציגי ההקדש להשיג חזקה מוחלטת על הבית. במסגרת השגת החזקה על המקום החל תהליך המכירה של מתחם בית הכנסת, וכל סביבותיו של המתחם החלו להמכר, בזה אחר זה, בית מספר 3, החצר שהפרידה בין בית מפסר 3 ובית הכנסת ושימשה לאירועים וחגיגות בבית הכנסת הפכה לבית פרטי ללא רשיון, השטייבל מצדו המזרחי של בית הכנסת הפך לחניה פרטית של השכנים בהמשך הבלוק, עזרת הנשים נחסמה ועומד כרגע להבנות שם בית נוסף. ממתחם שהכיל כ 450 מ"ר, נשארו כרגע לבית הכנסת פחות מ 150 מ"ר עומדים.


המשך הסיפור:

הבית עמד כך עזוב בשנים האחרונות עד אשר לפני 4 שנים הגיע למקום בחור בשם דניאל רוימי, שניסה להכנס ולשפץ, ולמזלנו נעצר על ידי יפעת אביצדק קלפה, שהפנתה אותו לאנשי המועצה לשימור אתרים, אגף ההנדסה של עיריית תל אביב וחוני המעגל (כולם דמויות מפתח בסיפורנו), שכולם ביחד וכל אחד לחוד, סייע בידיו של דניאל לשפץ, לסדר, ולהפעיל מחדש את בית הכנסת.

בארבע השנים האחרונות הבית עומד, פתוח, פעיל ומסביר פנים, ולכן כרגע למרות רצונם העז של נציגי ההקדש למכור את הנכס, בשל הפעילות המתקיימת במקום אין באפשרותם לעשות כן.


לרוע מזלו של דניאל ישנן גורמים עברייניים אשר עדיין מסתובבים ברחבי שכונת נווה צדק המתחדשת, והללו מנסים להרע ולהזיק לו ולפועלו בכל דרך אפשרית, הכוללת לעתים תכופות גם אלימות קשה כלפיו, ובבית עצמו (אלימות הכוללת השחתת רכוש, וכן פגיעה פיסית בדניאל היושב במקום יומם וליל ואינו מעז לצאת מן הבית שמא בצאתו ייפגעו הקירות או הרכוש שנמצא במקום, וכולל ארון ספרים מקורי, רצפות מעוטרות מקוריות ועוד ועוד...).
לצערנו עד כה נערמה במשטרת ישראל כמות נאה של תלונות שהוגשו על ידי דניאל וחוני, אולם כל התלונות שנאספו בשנים האחרונות אינן מטופלות.


(בתמונה דניאל עומד ליד הדלת, חוני יושב ומצלם ולי חם!)


אחת הפעולות החשובות שלנו תהיה לפנות אל משטרת ישראל והמפקחים על פעילותה, כולל אנשי תקשורת, וננסה להבין מדוע אין המקרה מטופל כראוי.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה