יום שלישי, 17 באוגוסט 2010

רקע משפטי קצר

הבית נבנה בסוף המאה ה 19 על ידי משפחת קראפט האמריקאית - משפחת מליונרים נדבנים שתרמו ותורמים עדיין.
בתחילת המאה ה 20 הוקדש המתחם (הבית והמבנים הצמודים לו - שטח כולל של קרוב ל 400 מ"ר ואשר כלל מבנה בית כנסת, בית מדרש, חצרות ובית לשמש בית הכנסת) לשימוש חברת משניות ש"ס של הרב זאב וולף גרינוואלד, וככזה שימש עד סוף שנות ה 70.

הרב זאב וולף גרינוואלד הוא סבא רבה של חוני המעגל.

במהלך שנות ה 80 נכנס חוני מדי פעם לבדוק מה מצבו של הבית, ולאחר מותו של השמש הופתע לגלות שפרצו אל הבית פולשים, החליפו את המנעול, שינו את שימושו של בית הכנסת, בנו קירות פנימיים, שירותים ומקלחת ומטבח, והפכו את בית הכנסת לבית מגורים.

חוני אסף את כל המסמכים הרלוונטיים, הקושרים בין הבית ובינו, המקדישים את הבית לשמש כבית כנסת לדורי דורות ונצח נצחים ופנה אל הגוף המשפטי הממונה על ההקדשים - ואשר אנחנו נקרא לו מעתה "ההקדש".
חוני מסר להם את המסמכים מתוך כוונה ומטרה שיסייעו בידו להחזיר עטרה ליושנה, שיעזרו לו לפנות מהמקום את הפולשים (אשר שמם היה ועודנו מוכר בעיריית תל אביב), ויחזירו למקום את שימושו כבית כנסת.

למרבה הפלא (או שמא) ההקדש עשו בדיוק ההיפך ממה שציפה לו חוני, והדבר הפך למשפט כעור, במסגרתו הושמץ חוני כאדם המנסה להתלט על הבית לצרכיו הפרטיים, ואילו ההקדש נדמו בעיני השופטת דרורה פלפל כגוף המכובד שרוצה לשמר ולחדש פעילות המקום כבית כנסת.

לצערנו כולנו, ההקדש פעל בצורה כזו של השתלטות על הנכס שלא למטרות קדושה, אלא אך ורק למטרות נדל"ניות, ומאז השיג כוחו על הבית  הוא מוכר ומחלק את הנכס ככל העולה על רוחו.

למזלנו, בכל הזמן הזה שהבית עבר כבר לידי ההקדש, יושב במקום דניאל ומקיים בו בית כנסת, וכך מונע מן ההקדש למכור את בית הכנסת עצמו, בזכות עצם שימושו המעשי כבית כנסת.

חשוב לציין כי במאבק הזה ישנם אינטרסים נוספים של שכנים שנרתמים לטובת ההקדש, וזאת בשל העובדה שכאשר רכשו בית מקסים בנווה צדק לא תארו לעצמם שהם קונים בית בשכנות לבית כנסת.

בכל השנים הללו, חוני המעגל פועל נמרצות לשימור הבית, תורם מכספו לחידוש חלקים בו (כמו חידוש רצפות מקוריות, הצבת מזגן, תשלום חשבונות מכיסו הפרטי ועוד), וכל זאת על מנת שהבית ימשיך ויעמוד כעצם בגרונו של ההקדש המנסה למכור את הנכס.

למועצה לשימור אתרים, ולרבים מהמבקרים במקום, הבית משמש רק חלק ממתחם נווה צדק, ועל שום כך חשיבותו בשימור, אני מקווה שכל אחד מאיתנו יגיע למסקנותיו האישיות ויחליט על דעת עצמו מהי הסיבה האמיתית שלשמה הוא פועל - האם לשימור המתחם כמתחם כולל של נווה צדק הראוי לשימור, או שימור הבית כפעולה יחידה של שימור בית כנסת, או פשוט שמירה על שלטון החוק ובירור כל הפרטים באשר להתנהלות הקלוקלת של ההקדש בכל הנוגע למימוש נכסים להקדשים והפטרות בנווה צדק.



תגובה 1:

  1. ישר כוח - המשיכו במאבקכם הצודק והאגדי כנגד אותם גורמים שלילים שמנסים להחריב את דתנו ומדינתנו ולהפוך אותה לחצר האחורי של ביתם

    השבמחק